Avskaffa tvånget på sterilisering
Sverige har en mycket mörk historia när det gäller tvångssterilisering.
Relaterat
Under 1930-, 1940- och 1950-talen steriliserades i vårt land mellan 20000 och 30000 människor med tvång. Framför allt var det kvinnor som utsattes för dessa övergrepp, många unga och från socialt utsatta grupper, till exempel barnhemsbarn.
Steriliseringarna hade sin grund i den steriliseringslag som riksdagen antog 1934 och var en del i den sociala ingenjörskonst vars syfte var att minska sociala problem och brott och se till att folkstammen inte ”degenererades”. Ren rasism i form av ”rashygien” låg också bakom en del steriliseringar.
Alla svenska politiker tar i dag avstånd från steriliseringslagen och tvångssteriliseringarna och menar att dessa är en skamfläck för Sverige. Svenska staten har erbjudit de drabbade skadestånd. Trots detta innehåller lagen fortfarande krav på tvångssteriliseringar: enligt svensk lag måste de som vill byta kön sterilisera sig för att få genomgå detta könsbyte.
Det här är ett omodernt och framför allt omänskligt krav, som det inte finns några medicinska skäl bakom, enbart moraliska skäl, eller närmare bestämt: enbart fördomar. Det är därför inte så konstigt att det finns en förkrossande majoritet både i riksdagen och regeringen för att avskaffa detta krav. Bara Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna vill behålla dagens lag.
Trots detta händer ingenting. Orsaken är att Kristdemokraterna är emot en förändring, och på alla sätt fördröjer och förhalar ett regeringsförslag. De tycker att frågan är ”komplicerad” och kräver därför att frågan utreds, trots att Socialstyrelsen redan gjort en noggrann utredning. De tycker, som barn- och äldreminister Maria Larsson, inte att det är fråga om en tvångssterilisering, utan en frivillig sådan, eftersom Kristdemokraterna menar att de som byter kön gör detta frivilligt.
Kristdemokraternas syn på tvångssterilisering är skrämmande. Det finns ingen som helst anledning att behålla denna relik från 1930-talets sociala ingenjörskonst. Den som vill byta kön skall givetvis få göra detta utan att berövas rätten att bli biologisk förälder.
Centerpartiet, Folkpartiet och Moderaterna bör därför köra över Kristdemokraterna och se till att alliansregeringen omedelbart lägger fram en proposition om att avskaffa kravet på tvångssterilisering vid könsbyte. Möjligen har dessa partier av taktiska skäl väntat med att köra över Kristdemokraterna på grund av de inte ville försvaga Göran Hägglunds position gentemot de högerkristna i hans parti. Men nu är det snart två veckor sedan Göran Hägglunds omvaldes till partiledare. Nu behöver de övriga allianspartierna inte längre ta hänsyn till de högerkristna. Nu är det bara att fatta beslut.

5 m/s





Senaste kommentarerna:
Skrivet 10 feb 2012 11:10 Lake
Bra att du också lyfter frågan Reidar. Och jag håller helt med dig i din slutsats!
Det är inte värdigt ett demokratiskt, modernt land att fortsätta tvångssterilisera sina egna medborgare! Kör över KD!
Skrivet 10 feb 2012 12:29 Bernt Grönblad, Ordförande Sverigedemokraterna Norrtelje (Ej registrerad)
En återgång till steriliseringslagen från 1934 är det ju naturligtvis inget parti som vill ha. Eftersom jag inte tycker att man kan se på historiska skeenden med moderna "glasögon", kan jag emellertid svårligen se det som har varit som en skamfläck. Det som har varit har farit. Tvångssteriliseringarna, liksom lobotomering och tuktan av barn i uppfostrande syfte (dock naturligtvis aldrig sexuella övergrepp), var i enlighet med den tidens synsätt och vetenskap.
Skrivet 10 feb 2012 12:32 Bernt Grönblad, Ordförande Sverigedemokraterna Norrtelje (Ej registrerad)
Lobotomeringens utvecklare fick ju t o m Nobelpriset 1949. Av denna anledning tycker jag inte att någon ersättning av allmänna medel skall utgå till dem som tyvärr drabbades. De som har varit utsatta för olagliga metoder skall, om brottet inte är preskriberat, givetvis ha möjlighet att väcka talan och begära skadestånd. Är övergreppen riktigt gamla torde förövarna vara döda.
Skrivet 10 feb 2012 12:37 Bernt Grönblad, Ordförande Sverigedemokraterna Norrtelje (Ej registrerad)
Kravet på att de som önskar byta kön måste låta sig steriliseras är en ickefråga. Något som man kan ha kvar eller ta bort. Det torde enbart handla om ett mycket fåtal personer, vilka dessutom kan välja att ha kvar det kön som de skapades med. Därför kan man inte se detta som en tvångssterilisering.
Skrivet 10 feb 2012 16:25 Gunnar Kjelldahl (Ej registrerad)
Bernt Grönblad, Ordförande Sverigedemokraterna Norrtelje (Ej registrerad) skrev:
Kravet på att de som önskar byta kön måste låta sig steriliseras är en ickefråga. Något som man kan ha kvar eller ta bort. Det torde enbart handla om ett mycket fåtal personer, vilka dessutom kan välja att ha kvar det kön som de skapades med. Därför kan man inte se detta som en tvångssterilisering.
Grönblad duckar för skälet till att ha lagen kvar. Finns det inga andra skäl än fördomar för att lagen ska vara kvar så ska den bort. Det kan aldrig vara en "ickefråga" för dem som drabbas av den, även om de är få.
Skrivet 11 feb 2012 15:12 Pär-Ola Malm, Gåsvik, Väddö (Ej registrerad)
Accepterar en lag som vilar på ett beteende (könsbyte), som strider mot ”naturens ordning”, har man mer eller mindre satt sig på Guds plats.
Jag tror och hävdar, att människa för länge sedan med vetenskapens, teknikens och kunskapen satt sig på Guds plats, vilket alltid har sitt pris.
Den rena andligheten får stå bakom människans önskan att både leka Gud och även agera Gud. Frukten av ”kunskapens träd” med begär, gör att människan är skild från Gud. (Det är detta som är "arvsynd".
Skrivet 11 feb 2012 21:46 Bernt Grönblad, Ordförande Sverigedemokraterna Norrtelje (Ej registrerad)
Politiker bör i första hand ägna sig åt frågor som berör en större personkrets, i det stora folkflertalets intressen, än att pyssla allt för mycket med olika särintressens många gånger spretiga, långtgående och aparta påfund och krav om än det ena, än det andra.
Skrivet 11 feb 2012 21:57 Bernt Grönblad, Ordförande Sverigedemokraterna Norrtelje (Ej registrerad)
När det gäller den nu aktuella frågeställningen kan man också utveckla den till att fundera över om det överhuvudtaget skall vara tillåtet, och om det kan vara bra, att manipulera med könstillhörighet, även om den enskilde självklart till fullo skall få stå för alla sjukvårdskostnader. Det finns ju dessutom de som sedan ångrar sig djupt, men långtgående följder.
Skrivet 13 feb 2012 07:02 Pär-Ola Malm, Gåsvik, Väddö (Ej registrerad)
Människa för länge sedan med vetenskapens, teknikens och kunskapen satt sig på Guds plats, vilket alltid har sitt pris. Allt gott går att använda till något ont.
Lagen accepterar könsbyte som vilar på ett beteende som strider mot ”naturens ordning”, har lagstiftaren egenmäktigt satt sig på Guds plats.
Den helige Ande får rår inte över människans behov att både leka gud och även agera gud. Frukten av ”kunskapens träd” med begär, gör att människan är skild från Gud med vidriga konsekvenser.
Skrivet 13 feb 2012 20:36 Gunnar Kjelldahl (Ej registrerad)
Bernt Grönblad, Ordförande Sverigedemokraterna Norrtelje (Ej registrerad) skrev:
När det gäller den nu aktuella frågeställningen kan man också utveckla den till att fundera över om det överhuvudtaget skall vara tillåtet, och om det kan vara bra, att manipulera med könstillhörighet, även om den enskilde självklart till fullo skall få stå för alla sjukvårdskostnader. Det finns ju dessutom de som sedan ångrar sig djupt, men långtgående följder.
Vad är att "manipulera med könstillhörighet", Grönblad? Är det att välja att leva öppet efter sin sexuella läggning, även om den inte är enligt normen, eller går gränsen vid kniven?
Skrivet 14 feb 2012 23:23 Anders (Ej registrerad)
@Gunnar Kjelldahl; "leva öppet efter sin sexuella läggning, även om den inte är enligt normen".
Om en persons sexuella läggning är pedofili? Blir inte det ett problem då?
Hagamannens sexuella läggning var tydligen våldtäkter. Hur passar det in?
Skrivet 16 feb 2012 15:27 Bernt Grönblad, Ordförande Sverigedemokraterna Norrtelje (Ej registrerad)
Underligt att Kjelldahl, av sammanhanget, inte förstod att jag menade kirurgiska ingrepp och medicinsk behandling. Ledaren har ju anknytning till könsbyte.
För övrigt instämmer jag i signaturen Anders funderingar.