Vargjakt är inget för EU
Relaterat
Det finns många myter om löjliga EU-regler. Till exempel sägs det finnas EU-förbud mot böjda gurkor, små jordgubbar och vissa storlekar på surströmmingsburkar.
Detta är skrönor. Några sådana EU-förbud finns inte. Däremot finns det alltför många exempel på områden där EU lägger sig i detaljer som det vore absolut bäst om medlemsstaterna skötte på egen hand.
Ett exempel på detta kom i onsdags. Miljöminister Andreas Carlgren (C) meddelade då att licensjakten på vargar avskaffas i vinter, samtidigt som möjligheten till skyddsjakt utökas. Orsaken till denna förändring är att EU-kommissionen i annat fall hotar att dra den svenska vargjakten inför EU-domstolen.
Licensjakten på varg har varit den svenska regeringens sätt att försöka minska konflikterna kring vargen. Genom att jägarna får skjuta några vargar hoppas regeringen att acceptansen för vargpolitiken skall öka i Värmland, Dalarna och andra delar av Sverige där det finns mycket varg. På så sätt vill regeringen minska tjuvjakten, vilken är ett mycket stort hot mot den svenska vargstammen. En forskarstudie visade häromdagen att Sverige i dag hade haft cirka 1000 vargar, om inte tjuvjakt hade förekommit. Istället har vi cirka en fjärdedel så många.
Regeringen har samarbetat med bland annat jägarnas organisationer när det gäller utformandet av den här politiken. Stoppet av licensjakten gör dock att Jägareförbundet nu hoppar av delar av samarbetet med regeringen, samtidigt som man kräver att den ökade skyddsjakt, som regeringen nu vill införa, innebär att lika många vargar skjuts som under licensjakten.
Det kan regeringen inte garantera. Risken är därför uppenbar att konflikten kring vargen nu trappas upp, och därmed bland annat ökad tjuvjakt.
Byråkraterna i Bryssel struntar i tjuvjakten. De ser till sitt regelverk, som utformades när EU bestod av sex stater, med ganska likartad fauna. De tar inte hänsyn till att EU i dag har fem gånger så många medlemsstater, och att det numer är stora skillnader mellan länderna. De tar inte heller hänsyn till att den svenska regeringens och EU-kommissionen har samma mål när det gäller vargarna: att Sverige skall få en stor och livskraftig vargstam.
Sverige bör arbeta för att EU:s regler ses över när det gäller utrotningshotade djur, så att makt förs över från EU-kommissionen till respektive medlemsland. Självklart skall inte varje land kunna bestämma att en djurart skall utrotas, men däremot bör man i de olika medlemsländerna, och inte i EU-kommissionen, få avgöra hur man bäst skapar en livskraftig stam. Dagens regler minskar medborgarnas förståelse för rovdjurspolitiken, och innebär därför ökat tjuvskytte och ökat EU-hat. Detta kan knappast vara något som ligger i EU-ländernas intresse.

5 m/s





Senaste kommentarerna:
Skrivet 19 aug 2011 08:17 Dag Lindgren (Ej registrerad)
Sverige hade inte haft 1000 vargar om tjuvjakt inte förekom. Sverige har haft ett "tak" på 210 vargar som kontrollerats med licensjakt. Det är under diskussion att höja "taket" till 450, men det är inte beslutat.
Tjuvjakt är ändå dåligt. Jakt skall minska inaveln och det gör inte tjuvjakten. Finland har fått en EU-dom för sin vargjakt, och EFTER det har den finska tjuvjakten minskat den finska vargstammen. Det är därför bra om regeringens utspel leder till att EUs inblandning slutar.
Skrivet 19 aug 2011 09:39 Anders (Ej registrerad)
Andreas Carlgren fördömde för 5 år sedan Islands "skyddsjakt" på val. Han ansåg att Island inte hade rätt att som enskilt land besluta detta. Numera vill Andreas Carlgren att Sverige som enskilt land skall besluta om vargjakten. Önskar Andreas Carlgren att Uganda enskilt skall besluta om bergsgorillorna? Eller är det bara så att endast Sverige skall besluta vad som skall ske i Sverige och i övriga världen?
Skrivet 19 aug 2011 10:05 Per S (Ej registrerad)
Frågan kvarstår hur man ska komma åt tjuvskyttet och acceptansen för kriminalitet i vissa kretsar. Det sorgliga är att liten grupp "hatare" förstör debattklimatet. Vi ser det också på andra samhällslivets områden.
Skrivet 19 aug 2011 10:37 Reidar Carlsson (Ej registrerad)
Kommentar till Per S
För att komma till rätta med tjuvskyttet måste regeringen och justitieminister Beatrice Ask göra mer än man gjort hittills. Jag är inte säker på att det behövs hårdare straff, men däremot ett mer aktivt arbete från polisens och åklagarnas sida så att fler tjuvjägare grips och döms.
Skrivet 19 aug 2011 11:07 Gunnar Kjelldahl (Ej registrerad)
Den svenska vargstammen är fortfarande mycket sårbar för att det totala antalet individer fortfarande är lågt. EU "lägger sig i" både det ena och det andra, men i det här fallet finns det faktiskt anledning att lyssna på argumenten.
Skyddsjakt för de djurhållares tamboskap som hotas är enligt min uppfattning det enda rimliga skälet till att avliva vargar i dag. Jägarnas särintressen bör därför denna gång få stå tillbaka för artens fortlevnad.
Skrivet 19 aug 2011 11:55 Karl (Ej registrerad)
Nationella frågor rör enbart den nationen i fråga i detta fall Sverige det är huvudsaken, att glorifiera byråkrater som tagit vatten över huvud och håller på att förstöra ekonomin för samtliga EU länder är skrattretande. Vad som låg på bordet inför omröstningen var EG ett handelssamarbete och det var så långt Sverige gick med på att gå varför EU bildades går inte förklara förutom som lekklubb för avdankade politiker och klåpare. Så länge all förrändring går långsamt begriper inte majoriteten nåt
Skrivet 19 aug 2011 13:03 Gurra (Ej registrerad)
Karl (Ej registrerad) skrev:
Nationella frågor rör enbart den nationen i fråga i detta fall Sverige det är huvudsaken, att glorifiera byråkrater som tagit vatten över huvud och håller på att förstöra ekonomin för samtliga EU länder är skrattretande. Vad som låg på bordet inför omröstningen var EG ett handelssamarbete och det var så långt Sverige gick med på att gå varför EU bildades går inte förklara förutom som lekklubb för avdankade politiker och klåpare. Så länge all förrändring går långsamt begriper inte majoriteten nåt
???
Skrivet 19 aug 2011 13:09 Madde (Ej registrerad)
Bra skrivet! Rovdjurspolitiken handlar ytterst om människor. Kan vi inte enas om hur vi ska förvalta vargen, då ligger arten risigt till.
Det fanns en möjlighet men den är nu tillintetgjord på grund av EU.
Skrivet 19 aug 2011 14:59 .308 winchester (Ej registrerad)
Att jämföra vargjakten med valfångsten är helt galet. Blåvalen, med fler valarter, är utrotningshotade! Det är inte vargen- bara i norra barrskogsbältet ( från Kanada till Norge) finns ca 200 000 individer. Då är inte Indien och andra värlsdelar inte medräknade!
Storstadsmänniskorna på kontineten varken har kunskaper om eller får konsekvenser av livet på den svenska landsbygden.
Det är väl de som får ta verkningarna av vargstammen som, för eller emot, skall diskutera och fatta beslut om den.
Skrivet 19 aug 2011 19:32 Kommenteraren (Ej registrerad)
EU:s regelverk rörande förvaltning av hotade arter (1992) var ju på plats redan innan Sverige blev medlem i EU 1995.
"Den 24 november 2010 antog den nyvalda riksdagen regeringens proposition 2009/10:80 "En reformerad grundlag" för andra gången. Den nya grundlagen infördes den 1 januari 2011."
Ändringen innebär att en föreskrift i lag eller förordning som står i strid med grundlag eller annan överordnad författning inte ska tillämpas även om felet inte är uppenbart.
Skrivet 19 aug 2011 19:38 Kommenteraren (Ej registrerad)
Detta innebär att den lagstiftande makten numera är överförd till EU och det är Sverige självt som tagit de nödvändiga besluten så man kan inte skylla på EU - de bara tillämpar överstatlig lag så som det är överenskommet och nu inskrivet i den svenska konstitutionen.
Sverige kan inom den legala ram som faststälts utforma den praktiska tillämpningen självt - men man förväntas följa lagen. Och för närvarande gäller det att nå ett gynnsamt bevarandestatus på något sätt för en hotad art.
Skrivet 20 aug 2011 08:51 Skogman (Ej registrerad)
Licensjakt för att skapa acceptans är löjligt. Varför gå kriminella personer till mötes? Det som behövs är en nationell enhet som utreder jaktbrott. Den lokala polisen klarar inte av det här, när det kan vara svågern eller bästa polaren som är gärningsmannen.
Skrivet 20 aug 2011 10:50 Anders (Ej registrerad)
Oavsett om det är valar, vargar eller bergsgorillor så kan man hävda att det är en nationell angelägenhet. Carlgren gör dock skillnad och svänger kappan efter vinden. När det är vår hemmaplan då tycker han att vi skall bestämma. När det är någons annans hemmaplan så tycker han att vi också skall bestämma. Snacka om förmynderi.
"Det är väl de som får ta verkningarna", hmm har du frågat vad vargen tycker om vår inträngning och de verkningar vi skapar? Kanske är det vi som borde "utrotas".
Skrivet 20 aug 2011 22:38 Nils G (Ej registrerad)
Ska vi låta människor som hatar annat än varg få döda också? För att öka acceptansen...
Biologisk mångfald förutsätter rovdjur. Att inskränkta centerpartistiska politruker inte förstår det är kanske inte så konstigt. Faktum kvarstår dock, senast en varg dödade en människa i Sverige var för drygt 200 år sedan.
Jägare skjuter ihjäl människor i snitt vartannat år. Älgar skadar skogen, rådjur sprider fästingar. Dessutom många trafikolyckor...
C är lyckligtvis snart utanför riksdagen...
Skrivet 22 aug 2011 08:36 Mannen utan egenskaper (Ej registrerad)
Licensjakt för att skapa acceptans för Sveriges lagar bland kriminella jägare var fel tänkt från början. I samma anda skulle man ju kunna låta HA, Bandidos och OG licensråna banker. Är det någon som tror att det skulle leda till större laglydighet? Det behövs en nationell enhet inom polisen för att utreda jaktbrott. Den lokala polisen, speciellt på små orter klarar inte av det här.
Skrivet 22 aug 2011 11:12 Reidar Carlsson (Ej registrerad)
Svar till "Skogman" med flera
Om licensjaktens mål hade varit att skapa acceptans för vargen bland tjuvjägare, så håller jag med om att det hade varit en heltokig idé. Så enkelt är det dock inte. Licensjaktens mål är att öka acceptansen för vargen bland alla dem som bor i områden där det finns varg, inte bland tjuvjägarna.
Jag håller med "Skogman" om att polisen måste förändra sitt arbete när det gäller tjuvjakt. Om det bäst görs genom att en nationell enhet skall utreda dessa brott, vet jag inte, men något måste göras för att få många fler tjuvjägare fällda.
Skrivet 22 aug 2011 14:35 Skogman (Ej registrerad)
Reidar Carlsson: Du skriver ju att om inte Jägarförbundet får som de vill, så ökar risken för tjuvjakt. Om avsikten är att skapa acceptans bland allmänheten, så är det helt fel att en massa jägare går in och skjuter alfadjur och lämnar halvt hjälplösa ungvargar åt sitt öde. Då skapar man snarare problem åt allmänheten. Samtidigt har många potentiella tjuvjägare riskfritt fått öva sig i konsten att spåra och jaga varg. Det är bra att EU tar Sverige i örat i den här frågan.