Vargungar födda i Rialareviret mår fint
Fyra vargvalpar har fötts i lyan i Rialatrakten. Det är första gången sedan 1800-talet som vilda vargar har fått valpar i Stockholms län.
Relaterat
Artikelserie
- Roslagsvargarna
- Hösten 2009 kom en sändarförsedd varghane till Roslagen. Han bar arvsmassa från Finland, vilken anse...
- Blir vargarna en valfråga? 2010-08-05
- Bidrag till vargstängsel dröjer 2010-08-05
- Varg dödade kalv 2010-08-03
- Vargungarna rör på sig 2010-08-04
- Lugnt i vargreviret 2010-07-21
- Vargflock på gång i Riala 2009-11-12
- Vargparet fångades på bild 2009-11-27
- Östvarg försedd med sändare 2009-04-08
- Det är tre hannar och en hona. Vi uppskattar att valparna är mellan två och tre veckor gamla, säger Andreas Zetterberg, rovdjurshandläggare vid Länsstyrelsen.
Vargparet etablerade sig skogarna mellan Norrtälje och Åkersberga i höstas. På onsdagsförrmiddagen kom handläggare från Länsstyrelsen i Stockholms län och forskare från Skandinaviska vargforskningsprojektet, Skandulv, för första gången till lyan.
- Valparna ser ut att må alldeles förträffligt. De väger 1,5 - 2 kilo vilket är fullständigt normalt, säger Håkan Sand, forskare vid Skandulv.
Både tiden för födelsen och kullens storlek är också typisk för vargar, enligt Håkan Sand.
- Att ungarna är normalstora tyder på det inte gått någon nöd på vargtiken. Ungarna kommer inom de närmaste veckorna att röra sig i öppen terräng kring lyan.
Redan inom ett par veckor kommer de också att börja äta fast föda. En varghona diar vanligen sina valpar mellan sex och åtta veckor.
Först till hösten börjar ungarna att röra sig mer fritt för att under nästa år lämna familjen och etablera egna revir. Boende i trakten kan bete sig som vanligt men uppmanas av forskarna att visa respekt och lämna vargparet med sina valpar i fred. Experterna vill inte avslöja platsen för lyan men kallar trakten Rialareviret.
- Förmodligen är det första gången sedan 1800-talet som något sådant här hänt, att vi fått en bekräftad föryngring av vargstammen i Stockholms län, säger Håkan Sand.
Pappan till valparna bedöms som mycket värdefull genetiskt för den inavlade svenska vargstammen eftersom han är son till en varg av finskt-ryskt ursprung i det så kallade Galvenreviret i Hälsingland.
Förutom att räknas i dag märktes ungarna med microchip av rovdjurshandläggare och forskare från forskningsprojektet Skandulv.

4 m/s













Senaste kommentarerna:
Skrivet 12 maj 2010 18:47 Classe (Ej registrerad)
Vilken glädjande nyhet! (nej, jag är inte bonde/djurhållare)
Skrivet 12 maj 2010 19:17 Kommenteraren (Ej registrerad)
Det är en fantastisk, underbar nyhet!
Det betyder ju att vargparet trivs och har funnit sig väl tillrätta i Rialaskogen.
Bra även att Länsstyrelsen ser efter dem och att det hålls ordning och reda i skogen.
Skrivet 12 maj 2010 19:51 Dr3am (Ej registrerad)
Underbart!! Hoppas inte jägarna rör dem den här gången!!
Skrivet 12 maj 2010 20:06 Wicked! (Ej registrerad)
Håller med, hoppas inte de sura mordlystna jägarna får tag i flocken.
Skrivet 12 maj 2010 20:32 Naturligt med varg (Ej registrerad)
Gud så underbart!!! Vargen tillhör vår flora och fauna och är därför helt självklar i våra skogar. Hoppas nu att de här får vara ifred, men tyvärr är nog inte det särskilt troligt. Håller tummarna!!!!!
Skrivet 12 maj 2010 20:42 Kommenteraren (Ej registrerad)
Skulle nåt sånt hända är det olaga tjuvjakt på fridlysta djur och då är det många som mer än gärna ser att sådana "jägare" fångas in och döms så hårt som möjligt - maxstraff för grov olaga tjuvjakt på fredade och skyddade djur i avskräckande syfte är då påkallat.
Räcker det inte för att förhindra sådant ofog bör lagen skärpas. Enligt jaktlagen, SFS 1987:259 är maxstraffet för grovt jaktbrott fängelse i högst fyra år. Ska det behöva skärpas ytterligare för att fredade och i vårt land utrotningshotade djur skall respekteras?
Skrivet 12 maj 2010 21:33 r (Ej registrerad)
"- Förmodligen är det första gången sedan 1800-talet som något sådant här hänt, att vi fått en bekräftad föryngring av vargstammen i Stockholms län," säger Håkan Sand. Sand har i stort sett rätt. Sedan Kungl Majt 1821 beslutat att vargen skulle utrotas, dödades under åren 1821-1865 6.790 vargar i Sverige, varav i Stockholms län 271 st. De senaste föryngringarna torde därför ha skett 1850-1860
Skrivet 12 maj 2010 21:57 Ninni, Riala (Ej registrerad)
Fantastiskt roligt!
Skrivet 12 maj 2010 22:15 Inkan (Ej registrerad)
Å det känns stort att kullen är i Norrtälje kommun.
Skrivet 12 maj 2010 23:38 Gwnilsson (Ej registrerad)
Ja så har två blivit sex stycken och alla boende i området är ju inte fullt lika glada som de ovan...Ni kanske inte läst om vargen som tog katten på farstutrappan i Säter och där de nu inte vågar låta barnen ligga uta vagnen på vilan. Men visst är det intressant att vi inte lär oss av historien och begär samma misstag igen som våra förfäder försökte rädda oss ifrån.
Skrivet 12 maj 2010 23:40 gwnilsson (Ej registrerad)
Classe (Ej registrerad) skrev: Vilken glädjande nyhet! (nej, jag är inte bonde/djurhållare)
Förstår att du varken är bonde, djurhållare eller jägare. Hur skulle Rialaskogarna se ut utan bönder, djurhållare och jägare:-)
Skrivet 12 maj 2010 23:41 gwnilsson (Ej registrerad)
Kommenteraren (Ej registrerad) skrev: Det är en fantastisk, underbar nyhet!
Det betyder ju att vargparet trivs och har funnit sig väl tillrätta i Rialaskogen.
Bra även att Länsstyrelsen ser efter dem och att det hålls ordning och reda i skogen.
Är det samma länsstyrelse som ska se till att de inte blir fööör många??
Skrivet 12 maj 2010 23:56 Singela (Ej registrerad)
Åh, vad kul!
Skrivet 12 maj 2010 23:59 Naturvän/vargvän/bondevän (Ej registrerad)
Att påstå att vargen skulle vara en fara för människan är väl ändå inte något som den som är någorlunda naturvän själv kan tro på. Att vargen kan skapa vissa problem för tamdjur kan naturligtvis hända- men det priset måste vi väl kunna ta-eller hur...
Skrivet 13 maj 2010 00:05 gwnilsson (Ej registrerad)
Exakt vilket pris är det värt? Hur många tamdjur är det värt i Roslagen för att ha gråben på plats? vi bör mao tycka det är ok att katten måns blir vargmiddag för att vi ska vara vargvänner-nej tack.
Skrivet 13 maj 2010 08:56 jolarsson (Ej registrerad)
gwnilsson: Tamdjur hur definierar du tamdjur, är det något du köper och släpper ut vind får våg ! Skaffar du tamdjur får du väll lära dig att hålla dom på ett säkert sätt, för rov och andra faror.
Har du inte råd att skydda dina djur med tex stängsel mm så får du väll sälja till en välbärgad stockholmare, som har råd.
Skrivet 13 maj 2010 09:11 Ragnar Hermansson (Ej registrerad)
Intressant att det finns så många brutala, känslolösa och blodtörstiga människor. Har ni vargen som substitut för brist på våld i era egna stympade liv? Något fel måste det vara när man läser inlägg efter inlägg där människor som inte kan skaffa sig sin egen föda välkomnar varg i området. Varg innebär att tusental älgar, hjortar, rådjur, får och andra tamdjur dödas genom att vargen river ut mellangården (perineum) för att sen äta djuret levande. I många fall lämnas bytesdjuren svårt skadade. Hur kan någon tänkande människa vilja levande varelser så ont? Till på köpet sätter ni ert eget och andras liv i riskzonen därför att med varg följer ALLTID förr eller senare dvärgbandmasken echinococcus granulosus. Ni har inte rätt att kritisera våldsverkare, ni är själva värst.
Ett tips: Sök internet för "conservation refugees" och lär er lite fakta om vår tids värsta imperalism.
Skrivet 13 maj 2010 09:15 moa (Ej registrerad)
Men sån fin nu kan varghatarna se att det finns vargar i Stockholm oxå....låt nu dem bara vara i fred....
Skrivet 13 maj 2010 09:59 Pelle på torpet (Ej registrerad)
Nu finns det anledning att ta med vargen i Norrtäljes marknadsföring! Viktigt dock att djurhållarna får nödvändigt ekonomiskt stöd. Det (som mycket annat) betalar jag gärna skatt för!
Skrivet 13 maj 2010 10:06 Sättrabo (Ej registrerad)
Gwnilsson (Ej registrerad) skrev: Ja så har två blivit sex stycken och alla boende i området är ju inte fullt lika glada som de ovan...Ni kanske inte läst om vargen som tog katten på farstutrappan i Säter och där de nu inte vågar låta barnen ligga uta vagnen på vilan. Men visst är det intressant att vi inte lär oss av historien och begär samma misstag igen som våra förfäder försökte rädda oss ifrån.
Men herregud, räven har tagit mina katter (även den kära innekatten)flera gånger under 50 års tid. Tråkigt, men en realitet. Hundägare får lära att hålla reda på sina djur också.
Skrivet 13 maj 2010 10:09 Rolf Nylander (Ej registrerad)
Naturvän/vargvän/bondevän (Ej registrerad) skrev: Att påstå att vargen skulle vara en fara för människan är väl ändå inte något som den som är någorlunda naturvän själv kan tro på. Att vargen kan skapa vissa problem för tamdjur kan naturligtvis hända- men det priset måste vi väl kunna ta-eller hur...
Första veckan i mars 2010 dödade en vargflock en kvinna som var ute och tränade inför ett motionslopp. Följande fanns att läsa i olika tidningar för den som är: "Obduktionen av den döda lärarinnan Candice Berner, som hittades längs en skogsväg utanför Chignik Lake i Alaska Peninsula, visar att hon dödades av rovdjur. Allt tyder på att det var varg." Det har sedemera visat sig att det var varg som dödat kvinnan.
Skrivet 13 maj 2010 10:15 Pelle på torpet (Ej registrerad)
Det slår mig att en del kommentatorer, särskilt de vargkritiska, tycks mena att skogen/naturen är någon sorts välordnat Skansen. Där det vilda finns bakom staket och galler och att barn, hundar och katter fridsamt kan ströva omkring utan uppsikt. Utom förstås när husfar går ut på jakt i skafferiet.
Skrivet 13 maj 2010 10:24 Pelle på torpet (Ej registrerad)
Naturvän/vargvän/bondevän (Ej registrerad) skrev: Att påstå att vargen skulle vara en fara för människan är väl ändå inte något som den som är någorlunda naturvän själv kan tro på. Att vargen kan skapa vissa problem för tamdjur kan naturligtvis hända- men det priset måste vi väl kunna ta-eller hur...
Rolf Nylander (Ej registrerad) skrev: Första veckan i mars 2010 dödade en vargflock en kvinna som var ute och tränade inför ett motionslopp. Följande fanns att läsa i olika tidningar för den som är: "Obduktionen av den döda lärarinnan Candice Berner, som hittades längs en skogsväg utanför Chignik Lake i Alaska Peninsula, visar att hon dödades av rovdjur. Allt tyder på att det var varg." Det har sedemera visat sig att det var varg som dödat kvinnan.
För att undvika pseudodebatt här: Fakta du anger är alldeles riktiga (Los Angeles Times). En flock vargar angrep en kvinna som motionerade (med hörlurar) utanför en vildmarksby. Rovdjursattacker är inte ovanliga Alaska (grizzly m m) men det var första gången på över 100 år som något liknande hänt med vargar. Fortfarande är jag mer rädd för att åka bil på Roslagsvägarna!
Skrivet 13 maj 2010 10:25 Gwnilsson (Ej registrerad)
Är inte problemet just att vi människor faktiskt ursprungligen är en del av hela näringskedjan men idag "valt" att leva i en konstgjord värld på våra egna villkor utan hänsyn till resten av kedjan. Vi blev plötsligt övermäktiga allt annat och nu står vi här med ett ben i stan och ett på landet:-)På landet lever man nära liv och död på alla sätt. Man kanske har får med allt vad det innebär-naturen ser till att tackor som inte orkar med tre lamm stöter från sig det klenaste och naturen har sin gång. samma får håller vårt landskap öppet så bärisarna kan ta sig ut och plocka bär och svamp:-)forts nedan
Skrivet 13 maj 2010 10:27 gwnilsson (Ej registrerad)
korna gör sin del av att hålla landskapen öppna-hur vildvuxet skulle inte vårt land vara annars. Är väl inte mycket att skryta med allemansrätt om naturen blir otillgänglig-vem är denne någon som röjer och vårdar skog och mark? Jo samme någon som jagat på denna mark generationer-vårdar älgstam och njuter av den nu kommande tiden med rådjurskid som föds och tar sina första steg. Detta är i mina ögon den mest vanliga jägaren-en person som lever i samklang med naturen. Vore det inte mer mänskligt att bli stadshatare än jakthatare. från vilken planet tror de som inte vill ingå i näringskedjan att mjölk, kött och spannmål kommer ifrån? Det är ju mer naturligt att jaga än att leva som vegeterian i ett ekorrhjul...Nu sticker jag ut hakan-men jag är inte blyg:-)
Skrivet 13 maj 2010 10:40 gwnilsson (Ej registrerad)
Pelle på torpet (Ej registrerad) skrev: Det slår mig att en del kommentatorer, särskilt de vargkritiska, tycks mena att skogen/naturen är någon sorts välordnat Skansen. Där det vilda finns bakom staket och galler och att barn, hundar och katter fridsamt kan ströva omkring utan uppsikt. Utom förstås när husfar går ut på jakt i skafferiet.
Bara dårar släpper djur och barn utan uppsikt för såväl vargar som annat elände. Husfar jagar inte bara för brödfödan utan har även som jägare och kanske innehavare av jaktmark en uppgift att vårda rådjursstam och annat vilt. Vem matade de stackars djuren i vintras när snön var så djup att de strövade sakta sakta utan föda och vatten? Vem stoppade hundjakten av anledningen att djuren inte hade möjlighet att ta sig undan? att leva i samklang med naturen är att ge och ta inte låta naturen sköta sig själv. Vi är en del av näringskedjan men har kommit för långt ifrån verkligheten.
Skrivet 13 maj 2010 11:09 Fårhållare (Ej registrerad)
Intressant att läsa diverse inlägg. Slående är att de som inte berörs direkt av varg i sin närhet ofta är MYCKET positiva. Maten till bordet kommer från affären så några bekymmer för det finns inte. Ett inlägg var skrivet i vi -form när det gäller att stängsla in sina tamdjur så rovdjuren inte kommer in. Bra, tycker jag för ska vi ha alla dessa rovdjur in på knuten så bör alla stå för konsekvenserna. Inte ska väl den som producerar mat till ditt bord ta hela kostnaden och dessutom göra det tråkiga jobbet att kassera allt kött. Vill nog påsta att det är ett lidande för både tamdjur och människor. Försök att känna empati för de som påverkas. Dessutom kommer tanken ibland. Vad gör dessa vargar här igentligen? Har de inplanterats av länsstyrelsen måhända? Är det djurvänligt att ha rovdjur i Sveriges huvudsstad? Tänk efter innan istället för efter. Försent kan betyda problem. All kontakt och hantering av djur, tam eller vilt ska vara humunitärt med respekt och inte utgöra ett lidande.
Skrivet 13 maj 2010 11:10 tjejen (Ej registrerad)
bara jag som tycker de är en DÅLIG nyhet??!!
Skrivet 13 maj 2010 11:11 Ragnar Hermansson (Ej registrerad)
I USA/Canada har de senaste åren tre unga människor dödats av varg när de varit ute och joggat eller promenerat. Förra vintern dödades ett antal människor i Ryssland och grannländer. Bland andra kan nämnas tioåriga Kolja som togs av varg när han lekte i pulkabacken, en kvinna dödades av varg när hon skulle gå mellan två byar, en nattvakt på ett jordbruk dödades på morgonen när han skulle öppna husen inför morgonmjölkningen. I Albanien dödades en pojke i tjugoåren när han i ett snöoväder skulle gå mellan två byar. I USA har efter att varg inplanterades i mitten på 1990-talet dvärgbandmasken spridit sig i västra USA söder om Canada. Den ansågs tidigare vara utrotad i detta området sedan vargen utrotades.
Hur många kommer i fortsättningen våga jogga ensamma i vargreviret i Riala? Hur många vågar låta sina barn sova utomhus i vagn på gräsmattan?
Vilka är dessa blodfattiga människor som vill ha varg som deras sändebud i våld och blod? Tänk er att få mellangården utsliten av en varg?
Skrivet 13 maj 2010 11:15 Stockholmare, fd same, lantbrukare, akademiker och djurvän. (Ej registrerad)
Ingen av er som skriver positivt eller onyanserat har aldrig sett en vargflock i action. Att läsa om, eller att uppleva lidande och eviga skador själv, är två viktiga skillnader. Tyvärr förstår ni inte skillnaden och ni framstår som direkt okunniga och har absolut ingen nyanserad bild av verkligheten. Den dagen då ni får se en eller flera vargar inpå hus knuten, vilket jag hoppas, så att förståelsen för vargens ytterst aggressiva beteende är på riktigt, här och nu. När de morrar och visar tänderna och eventuellt attackerar er (ingen överlever), då är de inte så fina och välkomna längre. Hoppas att NT följer dessa vargars väg i sitt vuxna liv och de tråkigheter som följer i dess fotspår. Skönt att det sker nära maktens högborg och inte bara i de djupa skogarna i vårt avlånga land. Att Länsstyrelsen gör detta är bara av godo, det enda sättet för skyddade Stockholmare att uppleva detta inpå skinnet – Ett stort tack!
Skrivet 13 maj 2010 11:20 gwnilsson (Ej registrerad)
Pelle på torpet (Ej registrerad) skrev: Det slår mig att en del kommentatorer, särskilt de vargkritiska, tycks mena att skogen/naturen är någon sorts välordnat Skansen. Där det vilda finns bakom staket och galler och att barn, hundar och katter fridsamt kan ströva omkring utan uppsikt. Utom förstås när husfar går ut på jakt i skafferiet.
Bara dårar släpper djur och barn utan uppsikt för såväl vargar som annat elände. Husfar jagar inte bara för brödfödan utan har även som jägare och kanske innehavare av jaktmark en uppgift att vårda rådjursstam och annat vilt. Vem matade de stackars djuren i vintras när snön var så djup att de strövade sakta sakta utan föda och vatten? Vem stoppade hundjakten av anledningen att djuren inte hade möjlighet att ta sig undan? att leva i samklang med naturen är att ge och ta inte låta naturen sköta sig själv. Vi är en del av näringskedjan men har kommit för långt ifrån verkligheten.
Skrivet 13 maj 2010 11:50 gwnilsson (Ej registrerad)
tjejen (Ej registrerad) skrev: bara jag som tycker de är en DÅLIG nyhet??!!
Nej då-den är tom usel!
Skrivet 13 maj 2010 11:59 gwnilsson (Ej registrerad)
Fårhållare (Ej registrerad) skrev: Intressant att läsa diverse inlägg. Slående är att de som inte berörs direkt av varg i sin närhet ofta är MYCKET positiva. Maten till bordet kommer från affären så några bekymmer för det finns inte. Ett inlägg var skrivet i vi -form när det gäller att stängsla in sina tamdjur så rovdjuren inte kommer in. Bra, tycker jag för ska vi ha alla dessa rovdjur in på knuten så bör alla stå för konsekvenserna. Inte ska väl den som producerar mat till ditt bord ta hela kostnaden och dessutom göra det tråkiga jobbet att kassera allt kött. Vill nog påsta att det är ett lidande för både tamdjur och människor. Försök att känna empati för de som påverkas. Dessutom kommer tanken ibland. Vad gör dessa vargar här igentligen? Har de inplanterats av länsstyrelsen måhända? Är det djurvänligt att ha rovdjur i Sveriges huvudsstad? Tänk efter innan istället för efter. Försent kan betyda problem. All kontakt och hantering av djur, tam eller vilt ska vara humunitärt med respekt och inte utgöra ett lidande.
Garanterat inplanterade! Vi borde lära oss av historien. Våra förfäder har ju inte för intet hjälpt oss i från ondot....
Skrivet 13 maj 2010 12:12 trött på människor som bor på landet men hatar naturensgång (Ej registrerad)
lite konstigt att folk blir så upprörda att en varg tar en katt de är naturens gång och för den deller kanske vi borde ta bort alla hundar då för de är det djur som varje år dödar fläst katter hummm...
och den som dödar absolut fläst katter är ju människan ska vi jaga alla bli förare som kör på en katt? låt naturen gå sin gång. (om någon undrar har jag katt o haft katter sen jag var liten o även haft 2 katter som blivit överkörda av bilister)
visst är de hämst när ett djur dör men att använda de som en sak mot vargen är bara patetiskt. låt svensk natur leva sin gång hämska saker sker i naturen men de är naturligt. vargen har funnits över hela sverige även innan vi fanns här är de inte vi som ska anpassa oss till naturen...
Skrivet 13 maj 2010 12:25 VARGKÄNNAREN (Ej registrerad)
Jag skulle vilja framföra ett budskap till alla hund,kattägare.Varg jagar dygnet runt.När varg tar sällskapshund inne på en gård nära hus,så gör den det oftast på förmiddagen.Den tar i första hand lätta byten som kanin ,hare,rådjur.Ser den ett sällskapsdjur inne på tomt så hugger den sig fast.Tamdjur förstår oftast inte att fly undan utan kan gå fram och hälsa i tron om att det är en annan hund,men det är döden som kommer på besök.Lär små barn att stänga dörrar efter sig så husdjuren inte smiter och vistas ensamma ute.Möte mellan varg och hund=död.Stalla in hästar nattetid och lämna aldrig shettis och miniponny utan uppsikt.
Skrivet 13 maj 2010 12:34 djävulens vargar (Ej registrerad)
Den som kör på en katt eller hund med bil får betala ett högt skadestånd.Det har blivit lite "finkultur"för en bråkdel av befolkningen att gilla varg,men dessa grundar sina åsikter på luft.Jag bor i vargrevir.Och det är ett helvete sedan vargarna kom,Mötte förra året en älgmamma som väntade på sin kalv vars alla tarmar hängde som långa snören i backen.Jag mådde så jävla illa av synen!
Skrivet 13 maj 2010 12:47 VARGKÄNNAREN (Ej registrerad)
Om varg får tag på en hund så dödas den inte omgående.Vargen tar hunden till ett ensligt ställe där den håller fast hunden och river av penis och testiklar.Borrar in nosen i buken och öppnar den.Eller drar av hela huden ofta ryggplattan.Smärtan hos hunden är olidlig.Vargen kan lämna hunden levande efter behandlingen för att återkomma tre dygn senare till serverat bord,allt för att spara på egen energi.Att döda offer är energikrävande för vargen,därför gör den på det viset.Vargen torterar sina byten ,har sett detta flera gånger.
Skrivet 13 maj 2010 12:47 gissa (Ej registrerad)
jag kan lägga till att över 90% av alla som kör på en katt bryr sig inte utan kör vidare läs på din statestik. inte för att vara den men 1 katt sen flera år tillbaka är en kanppt en halv % av alla som blir på körda där bilisten smiter o hundar som dödar katter blir sällan heller aldrig åtalade varför ska vargen som följer sina instinkter blir de?
Skrivet 13 maj 2010 13:13 VARGKÄNNAREN (Ej registrerad)
Till Gissa,jag skiter i dina luft teorier som du blivit hjärntvättad av.Du har blivit itutad en massa förskönande dravel.Människan skall förhindra lidande och vi bör råda över naturen.Annars är det något fel i tankarna på en om man älskar tortyr eller njuter av att se att det förekommer.de djurparker som håller varg,har dem bakom staket.om de vore ofarliga så kunde ju vargarna gå lösa bland folk och barnvagnar.ställ in en liten unge i ett varghägn på en djurpark så får ni se vad som händer.
Skrivet 13 maj 2010 13:21 gwnilsson (Ej registrerad)
Fårhållare (Ej registrerad) skrev: Intressant att läsa diverse inlägg. Slående är att de som inte berörs direkt av varg i sin närhet ofta är MYCKET positiva. Maten till bordet kommer från affären så några bekymmer för det finns inte. Ett inlägg var skrivet i vi -form när det gäller att stängsla in sina tamdjur så rovdjuren inte kommer in. Bra, tycker jag för ska vi ha alla dessa rovdjur in på knuten så bör alla stå för konsekvenserna. Inte ska väl den som producerar mat till ditt bord ta hela kostnaden och dessutom göra det tråkiga jobbet att kassera allt kött. Vill nog påsta att det är ett lidande för både tamdjur och människor. Försök att känna empati för de som påverkas. Dessutom kommer tanken ibland. Vad gör dessa vargar här igentligen? Har de inplanterats av länsstyrelsen måhända? Är det djurvänligt att ha rovdjur i Sveriges huvudsstad? Tänk efter innan istället för efter. Försent kan betyda problem. All kontakt och hantering av djur, tam eller vilt ska vara humunitärt med respekt och inte utgöra ett lidande.
Garanterat inplanterade! Vi borde lära oss av historien. Våra förfäder har ju inte för intet hjälpt oss i från ondot....
Skrivet 13 maj 2010 13:21 VARGKÄNNAREN (Ej registrerad)
gissa,problemet är att varg skapar FÖRTRYCK(politik)i områden där människor bor.Det gör inte bilar eller ilskna hundar mm.så länge en människa kan åberopa lagen.IFRÅN FÖRTRYCKET VÄXER VARGHATET.ingen hatar vilda djur,man hatar förtrycket.
Skrivet 13 maj 2010 13:29 g (Ej registrerad)
VARGKÄNNAREN
(Ej registrerad) skrev: gissa,problemet är att varg skapar FÖRTRYCK(politik)i områden där människor bor.Det gör inte bilar eller ilskna hundar mm.så länge en människa kan åberopa lagen.IFRÅN FÖRTRYCKET VÄXER VARGHATET.ingen hatar vilda djur,man hatar förtrycket.
HA HA HA HA HA nu kommer de politiska förtrycket av landsbyggden fram me sååå patetiskt... bor man på landet så får man väll leva med den natur man bor i inte förändrar den om de inte passar flytta
Skrivet 13 maj 2010 13:29 gwnilsson (Ej registrerad)
VARGKÄNNAREN
(Ej registrerad) skrev: Till Gissa,jag skiter i dina luft teorier som du blivit hjärntvättad av.Du har blivit itutad en massa förskönande dravel.Människan skall förhindra lidande och vi bör råda över naturen.Annars är det något fel i tankarna på en om man älskar tortyr eller njuter av att se att det förekommer.de djurparker som håller varg,har dem bakom staket.om de vore ofarliga så kunde ju vargarna gå lösa bland folk och barnvagnar.ställ in en liten unge i ett varghägn på en djurpark så får ni se vad som händer.
behöver jag säga något? (Ej registrerad) skrev: jag är inte hjärntvättad där i mot är nog du de du tror väll också att vargen ger sig på barn o att jorden är platt. jag värnar om naturen och om inte Sveriges skjut kåta jägare skulle skjuta så mycket de gör så hade vargen haft tillräckligt med vilt så att de inte skulle äns komma i närheten av människor... kan gissa att du är jägare bonde va? för bara en jägare skulle nämna dessa saker för att de är skjut kåta på vargen. de är pågrund av jägare som de finns fridlysta och utdöda djur inte på grund av naturen. till alla jägare skaffa er ett liv o sluta använd bössan som en förlägning på er lill....
så du menar att när vargen blivit så många att allt klövvilt är borta är det människan som är behoven. Det håller inte med detta resonemang-ledsen!
vargen får kosta hur mkt som helst med inplantering, forskning, forskare som hyr stugor för observation, stängsel och annat elände men i övriga stora världen råder finanskris..
Skrivet 13 maj 2010 13:30 VARGKÄNNAREN (Ej registrerad)
Svergie bryter ofta och återkommande mot bernkonventionen.varför gör de inte det angående varg.Sverige behöver inte hysa varg om vi inte vill.Sverige är alldeles för tätbebyggt.Eftersom vargen inte överlever utan mänsklig manipulation så har sverige redan brutit mot habitatdirektiven som menar att varg skall överleva på egen hand utan mänsklig inblandning.Sverige,bluffar ni till er pengar för biologisk mångfald?
Skrivet 13 maj 2010 13:41 ha ha (Ej registrerad)
VARGKÄNNAREN
(Ej registrerad) skrev: Svergie bryter ofta och återkommande mot bernkonventionen.varför gör de inte det angående varg.Sverige behöver inte hysa varg om vi inte vill.Sverige är alldeles för tätbebyggt.Eftersom vargen inte överlever utan mänsklig manipulation så har sverige redan brutit mot habitatdirektiven som menar att varg skall överleva på egen hand utan mänsklig inblandning.Sverige,bluffar ni till er pengar för biologisk mångfald?
kan fortfarande gissa att du är en medelålders man (eller äldre) du är säkert jägare? har jag fel och som sagt gillar du inte naturen flytta till stan jag trivs bra här och jag vill ha naturen som den är.
låt vargen som va här först leva... och till alla bönder i närheten av varg bygg bättre staket så behöver ni inte oroa er...
Skrivet 13 maj 2010 13:42 VARGKÄNNAREN (Ej registrerad)
kolla på you tub,nyheter från usa,"wolves become increasingly violent towards humans pets" vill ni förkovra er sök på google om en skollärare som var på joggingtur i usa och som blev atackerad av vargar och släpad några meter in i skogen vid vägen där hennes ben var uppätna.själv går jag inte ett steg utan vapen när jag promenerar med mina hundar.
Skrivet 13 maj 2010 13:42 jolarsson (Ej registrerad)
VARGKÄNNAREN: Du vet då väll att hundar har samma betende som varg, hur kan du säga att det var en varg som slog älgen? Tror själv om den skrönan stämmer så hade älgen vart död om det va en varg! Nej det kan lika bra vara en lösspringande aggressiv jakthund som skadade din älg, tänk på det du!
Skrivet 13 maj 2010 13:43 Kommenteraren (Ej registrerad)
Hm ja.... För att balansera bör man kanske tänka på vad som hände i Riala under första halvan av 1800-talet när det fanns rabiessmittad varg i området.
En utmärkt uppsats skriven av ROLAND PALMQUIST och daterad 2000-10-13. Det är ett levande och engagerande dokument, mycket läsvärt!
Vedervärdigt vidriga vargbett i Riala
Hypertextlänk: http://www.paroll.dinstudio.se/files/Vedervrdigt_vidriga_vargbett_i_Riala_artikel.doc
Det ger en förståelse för varför vargen på den tiden var fruktad och hatad i just Riala socken och det är klart att de gamla berättelserna från den tiden fortlevt in i våra dagar.
Skrivet 13 maj 2010 13:55 VARGKÄNNAREN (Ej registrerad)
jolarsson,tre person såg atacken,varav två fågelskådare.
Skrivet 13 maj 2010 14:04 VARGKÄNNAREN (Ej registrerad)
behöver jag säga något....är du vegetarian?och vill du låsa in de stackars tamdjuren i sk.djurfabriker.jag är inte jägare men har förstått problematiken med oskygga vargar och möter varg ofta.jag är med i svenska naturskyddsföreningen,...hör och häpna.