Tömd slamtank var full
Avloppstanken var fylld till brädden bara 39 dagar efter aviserad tömning.
Nu står ord mot ord.
– Inte tömd, säger fastighetsägaren Fredrik Händel på Rådmansö.
Relaterat
– Tömd, menar Jan Paymer på kommunens renhållningsavdelning.
I slutet av oktober skulle ordinarie tömning ske av både den slutna tanken och tvåkammarbrunnen hos familjen Händel.
Kommunens entreprenör har också varit på plats, men Fredrik Händel är säker på att själva tömningen aldrig blev utförd.
Alldeles innan jul var det nämligen helt fullt i den slutna tanken.
– Vi har alltid klarat oss utan problem mellan tömningarna förut, säger Fredrik Händel och berättar att det i vanliga fall handlar om 182 dagar.
Nu tvingades han att buda en jourtömning efter ordinarie arbetstid. Entreprenören kom och tömde både tank och slambrunn.
Sedan kom efterräkningarna. En ordinarie tömning kostar ungefär 2 000 kronor och dessutom tillkom 5 500 kronor för den budade tömningen.
– Och jag hade egentligen bara beställt tömning av tanken och inte av slambrunnen också.
Fredrik Händel har i det läget valt att bestrida den senaste räkningen eftersom han menar att den första tömningen aldrig blev utförd.
Jan Paymer har i sin tur hört sig för med entreprenören. Att slambilen varit på plats finns registrerat.
– Om entreprenören är på plats så utför han också tömningen. Det är något vi måste utgå från, säger Jan Paymer.
Han menar dessutom att många fastighetsägare har för dåliga kunskaper om hur en avloppsanläggning fungerar.
Vissa anläggningar är till exempel försedda med ett fast tömningsrör vilket gör att det alltid blir en del slam kvar efter tömning.
En skada på tömningsröret kan dessutom göra att anläggningen bara delvis blir tömd utan att entreprenören kan upptäcka det.
Andra felorsaker kan vara att en toalett står och rinner, vilket snabbt kan fylla en tank. Det kan även hända att markvatten av olika anledningar tränger in utifrån i en anläggning under fuktiga perioder.
Kontrollera själv
Fredrik Händel har följt upp problemen genom att förvissa sig om att fastighetens avlopp inte varit utsatt för någon extra belastning. Och han vill inte ge sig när det gäller räkningarna, men har samtidigt upptäckt att det är svårt att få rätt mot kommunen.
En möjlighet finns att skriftligt överklaga det första beskedet till kommunstyrelsen och sedan till förvaltningsrätten.
Inför nästa slamtömning kommer Fredrik Händel att ta till en säkerhetsåtgärd och noga kontrollera att arbetet blivit utfört.
Dessutom är han beredd att driva sitt ärende hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

2 m/s












Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 feb 2012 05:41 MK (Ej registrerad)
Ja, inte blir man förvånad, har själv varit med om samma sak så det blev backjobb där....Fullt i brunnen trots att vi inte använt fastigheten...Hoppas att fler håller koll efter det här.
Skrivet 20 feb 2012 08:06 WebSmeden® (Ej registrerad)
I "Kommunens Regler" står att tankbilsföraren ska lägga ner SLAM-skylten efter utförd tömning. Under mina 15 år i Norrtälje kommun har det aldrig hänt. Enligt Jan Paymers sätt att resonera ska vi då utgå ifrån att föraren inte varit på plats och tömt slambrunnen? Eller hur tänker du Jan Paymer?
Skrivet 20 feb 2012 08:58 AA (Ej registrerad)
Att inte boende i Norrtälje har lärt sig att en tjänsteman i komunen aldrig har fel, han kan inte ha fel och skulle det mot förmodan bevisas att han har fel, ja daa räknas det i alla fall som rätt.
Skrivet 20 feb 2012 09:00 Gun (Ej registrerad)
Det verkar som tankbilsförarna har väldigt bråttom. Man kan misstänka
att tankar inte töms fullständigt,för det "drabbar" ju ingen,annat än att
man måste tömma lite tidigare nästa gång.
Skrivet 20 feb 2012 10:46 JN (Ej registrerad)
Upplevde precis samma sak för två år sedan! Svaret från kommunen var att det inte kunde ske ett sådant fel, eftersom tankbilsförarnas jobb går in på datorn...
Nu vet jag att de aldrig tömde, eftersom jag gick ut på tomten så fort jag hörde slambilen närma sig. Den tömde hos hos grannhusen på samma väg, men stannade aldrig vid mitt hus,
Jag trodde att deras tank var fylld och att de skulle komma tillbaka senare, men så blev det inte.
Jag ringde till Tekniska kontoret men fick svar enligt ovan.
Skrivet 20 feb 2012 10:49 JN (Ej registrerad)
Forts.
Det fick alltså bli en dyr akuttömning ett par veckor senare.
Skrivet 20 feb 2012 11:51 HaUl (Ej registrerad)
Var med om samma sak för några år sedan. Tanken skulle tömmas under den vecka vi var på Mallorca. När vi kom hem kollade jag tanken och den var inte tömd. Efter mycket tjat fick jag kommunen och åka ut och inspektera. Jag fick rätt och tanken tömd.
Skrivet 20 feb 2012 12:46 Christer (Ej registrerad)
Grattis hadde samma problem men jag fick betala jour tömning en gng till
jävligt skoj .
Och förklaringen blev att jag hadde fel som vanligt.
Skrivet 20 feb 2012 12:57 Gunvor (Ej registrerad)
För ett par år sen hände det, efter en kortare tid än tidigare utan vettig, förklarlig anledning att vi var tvungna att begära X-a slamsugning av latrintanken. Då gjorde vi en lång käpp som vi markerade med "full tank" vid det tillfället. Den käppen sticker vi ner till botten av tanken och på den syns slamnivån om det finns något kvar i tanken efter det tankbilen varit där och slamsugit.
Skrivet 20 feb 2012 13:40 G.L (Ej registrerad)
Har ni inte lärt er Norrtälje Kommun har egna lagar dom har rätt att göra vad dom vill så de har aldrig gjort något fel.
Så det är helt omöjligt att ett fel har begåtts av kommunen.
Skrivet 20 feb 2012 14:58 F.H (Ej registrerad)
Tack alla ni som skriver! då känner man sig inte ensam om problemet!
Det som också är att killen som kom och jourtömde sa att det omöjligt kunde
varit tömt för bara 39 dagar sen men efter han fick reda på att det var hans chef som skötte dom ordinarie tömningarna så hade han inte sagt så längre!!???:( och när jag ringde konsumentverket bad dom mig ringa min komuns konsumentverk alltså samma nummer som till Jan Paymer på renhållningen? vad gör man då? mvh/F.H
Skrivet 20 feb 2012 17:31 WebSmeden® (Ej registrerad)
Du kan stämma kommunen. Eftersom det handlar om ett "litet" belopp sker rättsprocessen enligt "småmålsförfarandet". Information och blankett finns här: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan
Skrivet 20 feb 2012 17:38 WebSmeden® (Ej registrerad)
Du kan också polisanmäla t.ex renhållningschefen för brott mot miljöbalken då kommunen inte utfört sin lagstadgade skyldighet. Det kanske inte ger nå't resultat direkt men om alla som drabbas av kommunens notoriska, ska vi kalla det nonchalans, mot miljöbalken gör en polisanmälan så blir det förmodligen snabbt rättning i ledet.
Skrivet 20 feb 2012 22:08 Pernilla (Ej registrerad)
Var själv med om detta för bara ett halvår sedan. Veckan efter att jag och min sambo flyttat in i vårat hus så skulle tanken tömmas. Jag var arbetslös under denna period och var hemma men inte såg jag någon bil men räknade ändå med att den blivit tömd, jag tänkte att de kanske kom när jag var och handlade. Men icke, 1 ½ månad senare var den full, något som är totalt omöjligt då vi sparade på vatten rejält. Pratade med kommunen men jag fick fel och de hävdade att de tömt.
Skrivet 20 feb 2012 22:12 Pernilla (Ej registrerad)
Vill även tillägga att de inte tog ner skylten hos oss heller. Det var dessutom inte ett spår efter hjulen på bilen eller efter slangarna i gräset. Men kommunen hävdade trots mina argument att det var tömt och att det var inlagt i datorn. Nästa gång kära vänner, ska jag sätta upp en kamera.
Skrivet 20 feb 2012 23:46 Kalle .P (Ej registrerad)
Det kan ju vara ytvatten som läcker in i slutna tankar p.ga läckande skarvar i jorden eller om det är en trekammarbrunn kan det vara bakvatten från infiltrationen som inte fungerar , då fylls det på ganska fort ska säga.Så innan man gör en anmälan mot kommunen bör man kolla det först. Slambilarna är ju utrustade med GPS som kan kollas efteråt med exakt punkt på fastigheten där bilen står .
Skrivet 21 feb 2012 00:20 F.H (Ej registrerad)
Kalle.P det här är en sluten tank på 3 kubik och om den skulle läcka i någon skarv så skulle jag vara utan problem den vore tom!
Det som läcker in läcker ut dvs skulle inte behöva någon tömning mer:)
mvh F.H
Skrivet 21 feb 2012 02:29 Rickard (Ej registrerad)
Den här kommunens service är ett skämt. Vi köpte hus den 1a oktober förra året, kollar vattnet den 3e som står på 187 kubik, när räkningen dimper ner i lådan i december så har tydligen den avflyttade rapporterat in 134 kubik eller något liknande den sista september. Jag anseer att det där får man ta med hon som sålde, för hur ska jag kunna dra 53 kubik på 3 dagar när jag drar runt 5 kubik per månaden sen oktober - februari? Får bara "du får skylla dig själv" svar över tele tills jag forts...
Skrivet 21 feb 2012 02:33 Rickard (Ej registrerad)
bestrider fakturan skriftligt. Då jämkar man halva beloppet med argumentet "en glömd kran kan dra 53 kubik på 3 dagar"
Då jag veckopendlar till arbete så är vi 1 i vårat hushåll och drar runt 5 kubik i månaden medans familjen innan var 3 pers och drog 25 kubik om året. Jag vet ju vad som är mer troligt iallafall.
Ångrar hårt att vi köpte hus i denna delen av länet
Skrivet 21 feb 2012 02:37 Rickard (Ej registrerad)
Kan även tillägga att hon som sålde även drev hunddagis på samma mätare med hundbadning m.m.
Vi fick även problem med renhållningen som tyckte det var acceptabelt att fakturera mig för sopporna innan jag ens hade skrivit på kontraktet. Fick räkningen samma dag vi flyttade in daterad till juni, vi skrev kontrakt i augusti. Men från kommunens sida såg man aldrig problemet.
Skrivet 21 feb 2012 05:30 Kalle .P (Ej registrerad)
F.H (Ej registrerad) skrev:
Kalle.P det här är en sluten tank på 3 kubik och om den skulle läcka i någon skarv så skulle jag vara utan problem den vore tom!
Det som läcker in läcker ut dvs skulle inte behöva någon tömning mer:)
mvh F.H
Hur tänkde du nu? Inloppet e upptill på tanken om avloppsledningen från huset läcker IN YTvatten så rinner det ner i tanken.
Skrivet 21 feb 2012 06:55 VJ (Ej registrerad)
Det är ju pinsamt att de gör såhär!
De är ju samma sak med soptunnor det inte tömmer.
Nej, vart har den svenska yrkesstoltheten tagit ivägen? Det undrar jag!
Skrivet 21 feb 2012 07:59 F.H (Ej registrerad)
F.H (Ej registrerad) skrev:
Kalle.P det här är en sluten tank på 3 kubik och om den skulle läcka i någon skarv så skulle jag vara utan problem den vore tom!
Det som läcker in läcker ut dvs skulle inte behöva någon tömning mer:)
mvh F.H
Kalle .P (Ej registrerad) skrev:
Hur tänkde du nu? Inloppet e upptill på tanken om avloppsledningen från huset läcker IN YTvatten så rinner det ner i tanken.
Ok jag förstår hur du tänker!
Låter logiskt men det har jag kollat.
Och om det hade varit så skulle jag behöva ringa igen nu, för det har gått ca 50 dagar och jag mäter min tank med ett sopkvastskaft och allt är normalt!
dagarna som har varit nu är mycket blötare än det var då om det skulle vara YTvatten!! och tömningsröret sitter ca 40cm ovanför marken!
Skrivet 21 feb 2012 10:12 Peter (Ej registrerad)
Så här funkar det.. Om slambilen ( jag säger slambilen för det är aldrig förarens fel..) "missar" att tömma en tank så har bilen plats över för en tömning vid annat hushåll där slambilen kan ta betalt med lakritspengar. Slambilen har hittat ett bra sätt att tjäna extra kosing. Att sedan tjänstemännen som tar emot klagomål inte gör något åt detta är en gåta.
Skrivet 21 feb 2012 10:39 Anna-Lisa (Ej registrerad)
Det kan väl inte uteslutas att tjänstemännen får sin del av lakritspengarna? Det skulle i så fall förklara att det som pågår tillåts pågå. En bekant till mig med insyn i kommunens verksamhet sa "jag såg många bruna kuvert cirkulera under bordet där".
Skrivet 21 feb 2012 17:13 JB (Ej registrerad)
Oj oj oj oj , vad mycket kvalificerat skitsnack! Lustigt va många "Förståsigpåare" det finns som tycks veta allt... Kör själv slambil och ser väldigt många olika orsaker som skulle kunna medföra att brunnar/tankar kan verka otömda. Den gångna hösten har jag tex varit på en hel drös med juor/budningar där kunden hävdar å det bestämdaste att minsann inte blivit tömt.... Tex tömde jag 5 kubik ur en 2 kubiks wcbrunn..... Hur kan nu det gå till? Det hela har med markens vattenmättnad att gör vilket
Skrivet 21 feb 2012 17:24 JB (Ej registrerad)
...under den gånga hösten varit extremt. Möter även dagligen på männinskor som inte har en aning om hur deras avloppssystem fungerar...
Stöter även på många anläggningar av olika slag som inte fungerar och som släpper in markvatten på olika sätt.
Och du "FH"... kolla med tidigare ägare vad som är gjort med din anläggning.... tips från coachen... svaret på din "gåta" kanske står att finna där? Du har väl en "BDT-brunn också......?
Skrivet 21 feb 2012 18:18 WebSmeden® (Ej registrerad)
Slambilsförare JB, vilka åtgärder vidtog du efter att du tömt "5 kubik ur en 2 kubiks wcbrunn"?
Skrivet 21 feb 2012 18:42 ch (Ej registrerad)
Angående sophämtning så regisreras tömmning via data, för att registrering ska ske måste kärlet lyftas upp med bilens kärllyft till tömmningsläge (alltså soporna måste tömmas ibilen) innan registrering sker via gps in till kommunen där det lagras i deras dator.Där ser kundtjänst om det är tömmt .c
Skrivet 21 feb 2012 18:59 ch (Ej registrerad)
Peter och Anna Lisa, nu är ni väl ute på lite djupt vatten
Skrivet 21 feb 2012 19:30 JB (Ej registrerad)
som tur va så va kunden med och kunde med egna ögon se problematiken. Efter att ha tömt 5 kubik så avbröt jag och skrev "bakvatten" på ordern. Kundens attityd förendrades märkbart under arbetets gång. Från att ha varit väldigt säker på att brunnen under inga som helst omständigheter kunde vara tömd 2mån tidigare, så insåg han att det va fullt möjligt att så va fallet. Det va en "bra" kund.... Många andra vägrar inse när dom har fel.... Dom verkar utgå i från att vi slambilschaufförer .....
Skrivet 21 feb 2012 19:36 JB (Ej registrerad)
.... är ett "fuffens" släkte som bara vill luras och är allmänt lata. Vi har inget att vinna på att inte utföra vårat jobb till fullo. Skulle vi fuska så mycket som dom flesta här påstår, skulle vi få en stor fet fot i baken direkt. Vi har gps i bilarna som så det går att "backtracka" varenda rörelse och alla koordinater vi varit på. För oss är det absolut inte värt att fuska då vi blir kontrollerade. Förövrigt är vi faktiskt ett riktigt bra gäng som faktiskt vill göra ett bra jobb....
Skrivet 21 feb 2012 19:40 F.H (Ej registrerad)
JB i det här fallet var jag med vid jourtömningen!!
Inget "bakvatten" allt blev tömt och nu efter längre tid och blötare klimat funkar min anläggning som den har gjort tidigare!!
Allt är helt perfekt:)
Men som slammbilschaufför så förstår jag att man inte vet eller vill "veta" om att man har "missat"
Man behöver inte vara raketforskare eller slammbilschaufför för att se det här! "Gåtan är löst"
mvh / Fredrik
Skrivet 21 feb 2012 19:53 JB (Ej registrerad)
Ja det framgick ju av artikeln att du va med.vi kan inte missa då vi har ordrarna på våra datoriserade kartor. kvitterar vi dom inte på plats så försvinner dom inte från datorn. Däremot händer det att dom inte läggs ut som ordrar i våra datorer i bilarna . då är det svårt att veta om brunnarna vi paserar skall tömmas. Hände senast idag.... Jag vill göra ett bra jobb och tar gladeligen mot konstruktiv kritik och har absolut inget mot att bli tillrättavisad om jag gjort fel. Som sagt vill vi....
Skrivet 21 feb 2012 20:00 JB (Ej registrerad)
...göra ett bra jobb. Tackar ödmjukast för jämförelsen med en raketforskare....
Det värmer verkligen en lat fuskandes slambilschaufförs hjärta att ni har så höga och ärofyllda tankar om oss som tar hand om eran skit....
Känns riktigt bra.... eller inte. Får väl hoppas att det finns några nöjda kunder i min årliga klump på över 4000 brunnar/tankar...
Påt igen ba!!!!
Skrivet 21 feb 2012 20:15 F.H (Ej registrerad)
Det är inte min mening att på något sätt låta nedlåtande!
Obs! det här är första gången som det här händer mig och det är förvånandsvärt många som också har haft problem.
Efter ordinarie tömning gick det 39 dagar tills full tank med torr mark!
Efter Jourtömningen har det gått 51 dagar med blöt mark utan problem! jag har mätt i tanken!!! Det är fakta. obs! alla kan missa. mvh / Fredrik
Skrivet 21 feb 2012 20:26 JB (Ej registrerad)
Javisst, det håller jag med om. Vill dock poängtera att det även gäller er som kunder....
Skrivet 21 feb 2012 20:30 JB (Ej registrerad)
Och du... vad är definitionen på "förvånandsvärt många"? Tänker på att vi har ca 26´000 brunnar/tankar i norrtälje kommun....
Skrivet 21 feb 2012 21:07 F.H (Ej registrerad)
Förvånandsvärt många menar jag med, att när jag ringde Jan Paymer chef för renhållningen och berättade om mitt problem, så sa han att han tyckte hela historien var jättekonstig för att det här hade ALDRIG hänt förut???
Det tycker jag är jättekonstigt!
Vad som blir mycket mer förståligt är när man hör hur otroligt många brunnar/tankar ni har hand om!
Men att ni har för mycket att göra är inget jag vill betala för!
mvh / Fredrik
Skrivet 22 feb 2012 09:08 WebSmeden® (Ej registrerad)
Är det fel på avloppsinstallationen bör ju problemet med att behöva göra extra tömningar återkomma. Det är ju osannolikt att brunnarna självläker.
JB säger att "det händer att dom inte läggs ut som ordrar i våra datorer i bilarna. Då är det svårt att veta om brunnarna vi passerar skall tömmas". Högst sannolikt att det är orsaken till missade brunnar.
Så; Vem är ansvarig för att tömningsordern läggs ut till bilen?