Ska sjukhuset säljas?
Oron växer för Norrtälje sjukhus framtid. Vad är det egentligen som sker? NT:s kommunreporter Ann Sjöblom reder ut begreppen.
Relaterat
Är Norrtälje sjukhus på väg att säljas?
- Inga sådana förslag finns, men socialdemokraterna i oppositionen har i en kampanj varnat för en sådan utveckling. De borgliga politikerna i Norrtälje säger samstämmigt att det inte är aktuellt.
Politiker överväger att bryta ut sjukhuset ur vårdbolaget Tiohundra. Vad betyder det?
- Tanken har förts fram av Tiohundranämndens blivande ordförande Sofia Paulsson (M). Hon tänker sig att sjukhuset, precis som andra sjukhus i landstinget ska vara ett eget bolag. Södertälje sjukhus nämns som exempel. Det blev ett aktiebolag den första april 2009, men aktiebolaget ägs av landstinget.
Det pågår diskussioner om sjukhusets avdelning 5, den nya geriatriska avdelningen på ROS. Vad gäller det?
- Den nya avdelningen finns vid ROS. Tiohundraförvaltningen deltar tillsammans med landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd i förberedelserna för upphandling av både geriatrik och palliativ vård, vård i livets slutskede. Inga beslut är tagna ännu.
2003 var akutverksamheten nära att läggas ner. Kan det hända igen?
- Kommunens politiker har sagt att Norrtälje sjukhus ska vara kvar som akutsjukhus. Någon förändring inom den närmsta tiden har inte nämnts.
Vad kommer att hända nu?
- En utvärdering av hela Tiohundraprojektet ska presenteras i november. Den är viktig. Sedan ska politikerna både i kommunen och landstinget bestämma sig för hur sjukvård och omsorg ska skötas efter den sista december 2012.

2 m/s












Senaste kommentarerna:
Skrivet 6 okt 2011 10:47 R Fredriksson, Gåsvik
Norrtälje sjukhus är fundamentalt för oss som bor i kommunen. Vi börjar tröttna nu på alla politiska utspel från såväl höger-som vänsterkanten och kan konstatera att det är för många politiker som leker i den sandlådan. Det är kanske dags att vi, inte politiker, som bor och verkar i kommunen återigen kroppsligen protesterar mot den politiska oviljan. Vi kanske måste själva ta hand om sjukhuset och bilda ett andelsbolag eller liknande för den poltiska vägen tycks stängd.
Skrivet 6 okt 2011 12:43 Liza
R Fredrisson, Gåsvik,
Det var en märklig kommentar! Vi socialdemokrater har sedan isomras kämpa för att informera om vad som är på gång! Kallar du det sandlåda! Det var mycket orättvist sagt tycker jag! Självklart, blir vi otroligt glada om fler tar itu med sitt engagemang så välkommen i arbetet!
Även jag är väljare, även jag har behov av vård mm till mig själv, till mina anhöriga till mina vänner. Klart jag kämpar för Tiohundra. Sandlådan är för de politiker som inte talar ur skägget!
Skrivet 6 okt 2011 12:48 klr (Ej registrerad)
Självklart så skall sjukhuset säljas om det inte kan drivas bra i landstingets regi. Statligt är inte alltid bäst.
Skrivet 6 okt 2011 12:54 Mot utförsäljning av välfärden till riskkapitalbolag! (Ej registrerad)
Att högeralliansen vill sälja sjukhuset, det är inget oväntat.
Då exempelvis Centern har tagit kongressbeslut på att sälja ut MINST 50% av välfärden, till i praktiken riskkapitalbolag.
Så VEM kan vara förvånad??!
Min röst får alliansen Aldrig ALDRIG någonsin.
Det är tur att det finns fyra andra partier, som är mer eller mindre FÖR välfärd till skillnad mot höger alliansen.
Skrivet 6 okt 2011 13:08 R Fredriksson, Gåsvik
Liza skrev:
R Fredrisson, Gåsvik,
Det var en märklig kommentar! Vi socialdemokrater har sedan isomras kämpa för att informera om vad som är på gång! Kallar du det sandlåda! Det var mycket orättvist sagt tycker jag! Självklart, blir vi otroligt glada om fler tar itu med sitt engagemang så välkommen i arbetet!
Även jag är väljare, även jag har behov av vård mm till mig själv, till mina anhöriga till mina vänner. Klart jag kämpar för Tiohundra. Sandlådan är för de politiker som inte talar ur skägget!
Vi glömmer inte turerna förra gången när ett flertal politiker under galgen fick ändra sina ståndpunkter efter- och i samband med demonstrationerna.
Man nyttjar samma retorik från båda håll och skyller på varandra. Det är ideologiska tankar bakom båda sidor, ena sidan behåll och andra sidan låt annan sköta verksamheten. Politik är ju makt, makt att bestämma över andra och vad andra skall tycka och göra. Vi har för många politiker som har för lite att göra.
Skrivet 6 okt 2011 13:09 R Fredriksson, Gåsvik
Mot utförsäljning av välfärden till riskkapitalbolag! (Ej registrerad) skrev:
Att högeralliansen vill sälja sjukhuset, det är inget oväntat.
Då exempelvis Centern har tagit kongressbeslut på att sälja ut MINST 50% av välfärden, till i praktiken riskkapitalbolag.
Så VEM kan vara förvånad??!
Min röst får alliansen Aldrig ALDRIG någonsin.
Det är tur att det finns fyra andra partier, som är mer eller mindre FÖR välfärd till skillnad mot höger alliansen.
Och vem var det som skulle lägga ner förra gången?
Väsntermajoriteten i Landstinget.
Skrivet 6 okt 2011 13:18 Lars Sjöblom (Ej registrerad)
Det är hemskt när ideologin går före sunt förnuft! Föresten skall man väl inte kräva att dessa har något sunt förnuft att tala om! Så är det väl att när partit har sagt sitt så vågar väl de inte gå imot, de förblir i koppel! Jag tror det finns många bland både M, C och Fp inte vill att varken sjukhuset eller vårdcentraler säljs ut. Men de vågar inte gå imot, för då får man inte vara med längre! Det är ynkligt, det där med råg iryggen finns ej hos dessa politiker, vad de måste ha ont i bröstet!
Skrivet 6 okt 2011 13:19 Håll skatten nere (Ej registrerad)
Sälj av, eller lägg ned.
Det blir bra med låg skatt !
Skrivet 6 okt 2011 13:30 R Fredriksson, Gåsvik
Lars Sjöblom (Ej registrerad) skrev:
Det är hemskt när ideologin går före sunt förnuft! Föresten skall man väl inte kräva att dessa har något sunt förnuft att tala om! Så är det väl att när partit har sagt sitt så vågar väl de inte gå imot, de förblir i koppel! Jag tror det finns många bland både M, C och Fp inte vill att varken sjukhuset eller vårdcentraler säljs ut. Men de vågar inte gå imot, för då får man inte vara med längre! Det är ynkligt, det där med råg iryggen finns ej hos dessa politiker, vad de måste ha ont i bröstet!
Du har så rätt. Det är ideologiska låsningar både på den röda och den blåa sidan och intet av detta gagnar oss vanliga människor som inte lever i den politiskt teoretiska sfären utan i verkligheten
Skrivet 6 okt 2011 13:43 Stamenra (Ej registrerad)
Vägen till vård på NT sjukhus är jättelång. Vården som sådan är hygglig, när man väl kommer fram till doktorn. Men vägen dit...... En remiss resulterar ju i att sjukhuset sätter ett behandlingsdatum som ligger i slutändan av den maximala väntetiden. (Tre månader).
En annan sak. Vi i NT kommun är med och betalar landets högsta landstingsskatt. (STH län). Varför skall vi NTbor DESSUTOM belala "landstingsskatt" via kommunalskatten?. Sälj sjukhuset.
Skrivet 6 okt 2011 13:49 Stadsbon (Ej registrerad)
Om det är till fördel med bolagsform med landstinget (och kommunen?) som ägare så är väl det OK. Kanske lättare att sälja tjänster till Uppsala m.fl. då? Det går ju att ta tillbaks i förvaltningsform senare. Även om mot förmodan Capio StGöran skulle vilja överta driften så är det ju just det som gäller för ett antal år. Det viktiga är en offentlig styrning så att vi rospiggar i alla åldrar får den vård vi behöver på hemmaplan. Och att vårdkedjorna med t.ex. geriatriken och hemsjukvården funkar!
Skrivet 6 okt 2011 14:49 John Blund (Ej registrerad)
Sverige är fascinerande nog delat precis fifty fifty när det gäller höger och vänsterideolgi. Halva Sverige mår därför ständigt dåligt av förd politik. Bör därför ligga i statens intresse att ge alla sjukhus tillräckliga resurser för att ge en god lokal vård för våra surt inbetalda skattepengar utan att blanda in privata vinstintressen.
Skrivet 6 okt 2011 14:57 Totte (Ej registrerad)
Jag skulle vilja ha en ordentlig återblick i NT vilka det var som ville lägga ned sjukhuset i förra vändan! Våra politiker verkar vara av den arten att man bör "skratta på rätt ställe".
Vi behöver ha vårt sjukhus kvar under alla omständigheter ! Här i Norrtälje har vi de sämsta skolorna, vi vill lägga ned sjukhuset och bygga höghus!! Hur kan politikerna tro att vi skall få nyinflyttning till kommunen utan sjukhus, dåliga skolor och dåliga kommunikationer i vår "glesbygd".
Skrivet 6 okt 2011 20:57 Stadsbon (Ej registrerad)
John Blund (Ej registrerad) skrev:
Sverige är fascinerande nog delat precis fifty fifty när det gäller höger och vänsterideolgi. Halva Sverige mår därför ständigt dåligt av förd politik. Bör därför ligga i statens intresse att ge alla sjukhus tillräckliga resurser för att ge en god lokal vård för våra surt inbetalda skattepengar utan att blanda in privata vinstintressen.
Det är nog så lite överallt i världen. Hälften lutar sig mer eller mindre mot höger och hälften mer eller mindre mot vänster. Vad nu det är. Vore kul om vi på mitten kunde samla ihop oss, vi är väl 50% vi också om man ser det så. Eller blir det för trist och stillastående då?
Skrivet 7 okt 2011 08:06 R Fredriksson, Gåsvik
Totte (Ej registrerad) skrev:
Jag skulle vilja ha en ordentlig återblick i NT vilka det var som ville lägga ned sjukhuset i förra vändan! Våra politiker verkar vara av den arten att man bör "skratta på rätt ställe".
Vi behöver ha vårt sjukhus kvar under alla omständigheter ! Här i Norrtälje har vi de sämsta skolorna, vi vill lägga ned sjukhuset och bygga höghus!! Hur kan politikerna tro att vi skall få nyinflyttning till kommunen utan sjukhus, dåliga skolor och dåliga kommunikationer i vår "glesbygd".
Allt som produceras av politiker eller media är tillrättalagt och vinklat för att passa ett mer eller mindre dolt politiskt syfte. Alla säger sig komma med "sanning" som ju inte är någon exakt vetenskap. Fakta det får vi informationskonsumenter skaffa oss på annat håll utanför den mediala eller politiska världen.
Skrivet 7 okt 2011 10:09 fint sjukhus (Ej registrerad)
Låt oss ha ett sjukhus i Norrtälje...
Skrivet 7 okt 2011 11:44 S.E (Ej registrerad)
Jag tycker att det är sorgligt att ett sjukhus blir en partipolitisk fråga...
Vård borde vara en männsklig rättighet, inte en slagpåse i röstfiske!
Självklart borde vi kunna få vård i Norrtälje kommun!
Även jag har delade meningar om vården (en kirurg har förstört mitt liv totalt), men vad är alternativet?
Att söka vård på närmaste ställe, Danderyd?
Så fort vi blir identifierade som Norrtäljebor, kommer vi att bli sekundasiserade.
Vi är lite för många för att bli ignorerade...
Skrivet 7 okt 2011 14:47 John Blund (Ej registrerad)
Håller med S.E men vård kostar och pengarna fördelas av politiker. "Stadsbon" är inne på att bilda "Nya Mittenpartiet". Kanske en bra idé där vi som inte har personlig vinning av höger eller vänsterideologier kan kämpa för viktiga saker som att behålla sjukhuset i dess nuvarande form.
Skrivet 7 okt 2011 14:48 tunnan (Ej registrerad)
Låt sjukhuset få bli ett eget bolag som är landstingsägt ( som det var tidigare), då kan landstinget styra beläggningen på ett bättre sätt. Vad blir då kvar av vårdbolaget, jo det blir ett bolag som kan producera tjänster riktade till kommunens innevånare.
Skrivet 7 okt 2011 16:26 Hoppfull (Ej registrerad)
Sluta träta om vem som gjorde vad! (redan kännt) Se framåt med varaktiga lösningar - inte ständiga omorganisationer som kommer årligen vid årsskiftet. Dags igen?! Bevara akutsjukhuset som det det är ämnat för - akutsjukhus. Kanske separerat från 10100? Öppna upp för nya lösningar för att fylla platserna tex med större upptagningsområde, privata alternativ, bättre marknadsföring. Våra närmaste akutsjukhus går redan på knäna, utnyttja den möjligheten detta ger oss. Bra/säker vård ger bäst gensvar!
Skrivet 7 okt 2011 19:03 S.E (Ej registrerad)
Demokrati, ett ord som inte respekteras längre...
Alla i Norrtälje kommun, inklusive Hallstavik, Herräng, Rimbo, Skebo, Edsbro och de samhällerna, byarna och alla ställen som aldrig nämns,
ALLA vi förtjänar vård...
Ett liv är alltid ett liv, och det går aldrig att kompromissa bort...
Kanske startar vi ett eget parti, John Blund, R Fredriksson och jag, med "stadsbon" som ledare...
Norrtäljepartiet...
Vad säger ni?