Fällor och kameror anmälda i Rialareviret
Flera polisanmälningar har gjorts om fällor och åtelkameror i Rialareviret. Anmälarna är rädda att de ska användas vid tjuvjakt, en av fällorna hittades nära varggryt.
Relaterat
NT har pratat med flera personer som hittat fällor i vargreviret. De har bland annat hittat en fälla utanför Brottby och en i Rialatrakten. Båda fällorna är gjorda i Gunnebostängsel, mäter över en och en halv meter på längden och är omärkta. Enligt Naturvårdsverket finns inga så stora nätfällor som är godkända för jakt i Sverige.
– Jag vet inte om man tänkt fånga varg med den, men den hittades bara 240 meter från vargparets fjolårslya och är stor nog, säger upphittaren av Rialafällan som vill vara anonym.
Slaktrester av vilt
Mattias Tronje är en privatperson som har rört sig en hel del i vargreviret. Han har inte hittat några fällor, men däremot en grop med slaktrester av vilt i och en åtelkamera i närheten.
– Jag har anmält det jag hittat till polisen. Slaktgropen är inte olaglig i sig, men det fanns fullt av vargspår och vargspillning runt den. frågan är om det är bra när varg kopplar ihop lukten av människa med mat. Vill man skjuta varg är det ett bra ställe, säger han.
Svåra brott
Kriminalkommissarie Sven Nilsson är den hos Norrtäljepolisen som har hand om flest jaktrelaterade brott. Det är på hans bord anmälningarna om åtelkameror och om de fällor som hittats i Norrtälje kommun har landat.
Han menar att brotten är svårutredda och inte har någon större dignitet. Många gånger står ord mot ord och det är svårt att komma vidare till åtal.
– Dels ska man bevisa att det finns brottsligt uppsåt, dels ska man knyta personer till brottet. Att jaga med fälla är inte olagligt och när det gäller åtelkameror finns flera friande domar. Åklagarna tar inte upp de fallen längre.
Grävlingsfälla
Anmälningen om åtelkameran Mattias Tronje hittade är avskriven eftersom jaktlaget sagt att de tagit ned kameran. Rialafällan tror Sven Nilsson att ägaren fått tillbaka.
– Den anmälan har jag för mig är avskriven. Den var inte gillrad och jag ser på ingångarna och de inre måtten att det är en grävlingsfälla. Det är inte olagligt, säger han trots Naturvårdsverkets invändningar.
Det ska bli lättare att fällas för jaktbrott - läs fredagens tidning! (gäller 17/6)

2 m/s












Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 jun 2011 09:37 Malla (Ej registrerad)
Nu går drevet efter jägarna.
Människor dör pga att man inte vill skicka ut ambulanser till nödställda, samtidigt åker polispatruller ut för att hämta ogillrade grävlingsfällor.
Vart går mina skattepengar?
När kommer granskningen igång efter de polisbefäl/poliser som agerar i egen sak och tar befängda beslut?
Skrivet 17 jun 2011 09:45 Kurt (Ej registrerad)
Är inte det ganska bra spenderade skattepengar, en polis som undersöker en anmälan om misstänkt brottslig verksamhet?
Och vad har polisen med ambulansverksamheten att göra?
Skrivet 17 jun 2011 09:52 Karl-Olof (Ej registrerad)
Det måste väl vara en av de större skandalerna inom polisen att ärendet inte går vidare. De sk jägare som satt ut fällorna bör rimligtvis åtalas för olaga jakt och det är också rimligt att deras vapen konfiskeras. Vårt förtroende för jägarna har länge varit riktigt lågt men låt oss hoppas att detta inte även skall gälla polisen!!!!
Skrivet 17 jun 2011 10:00 Malla (Ej registrerad)
Nej Kurt.
Jag vill hellre att mina skattepengar går till att skicka en ambulans till en nödställd människa än att korrumperade poliser skall utreda om det om ens finns misstanke till brott.
//Malla
Skrivet 17 jun 2011 10:14 Kurt (Ej registrerad)
Det är som tur är inte upp till den enskilde medborgaren, oavsett särintresse, att avgöra vilka misstänkta lagöverträdelser som polisen ska undersöka eller inte. Men du kanske kan ge en lista på annat än misstänkta jaktbrott som polismyndigheten ska ignorera?
Skrivet 17 jun 2011 10:27 Malla (Ej registrerad)
Att skicka en polispatrull för att hämta ogillrade grävlingsfällor borde falla på sin egen orimlighet.
Fast om Norrtäljepolisen har mer ospenderade skattepengar i kassan så har jag en sådan ogillrad på laduloftet.
Skrivet 17 jun 2011 10:33 Låt folket fatta beslut om sina egna förutsättningar. (Ej registrerad)
Varför får inte befolkningen själv besluta om man vill ha rovdjur i sin närhet?
Det är kärnan också i denna fråga.
Vi kallar ju Sverige för demokrati, men det gäller inte , i dag.
Skrivet 17 jun 2011 11:00 Trött på bittra människor (Ej registrerad)
Låt folket fatta beslut om sina egna förutsättningar. (Ej registrerad) skrev:
Varför får inte befolkningen själv besluta om man vill ha rovdjur i sin närhet?
Det är kärnan också i denna fråga.
Vi kallar ju Sverige för demokrati, men det gäller inte , i dag.
Då kan vi väll låta folk bestämma om de vill ha griniga varg hatare i närheten av naturen. de människor som bor nära naturen kanske borde tänka om. Naturen väljer ju inte vem den ska ha som granne men du kan ju välja var du vill bo. den största boven när de kommer till att skada husdjur är människan. om du inte kan bo granne me naturen flytta till stan och sluta gnäll.
Skrivet 17 jun 2011 11:10 Roger (Ej registrerad)
Malla, det står i artikeln att burarna som hittats EJ är godkända - dvs olagliga. Att fånga grävling kräver således inte så stora burar som man nu hittat.
Skrivet 17 jun 2011 11:27 Proffset (Ej registrerad)
En grävlingsfälla på 200x70 cm! Eller hur. Den skall vara märkt oavsett om den är gillrad eller ej. Den är ej heller godkänd av NVV. Problemet tror jag är att de poliser som utreder saken själva jagar och läser i Jakt & Jägare vad som gäller ist för lagboken. Oproffsigt och olyckligt, för det innebär ju att jägarkollektivet tror de kan göra vad de vill ute i skogen. Poliser: Gör ert jobb proffsigt och objektivt, det är den enda vägen att gå.
Skrivet 17 jun 2011 11:33 jaja (Ej registrerad)
Malla (Ej registrerad) skrev:
Nej Kurt.
Jag vill hellre att mina skattepengar går till att skicka en ambulans till en nödställd människa än att korrumperade poliser skall utreda om det om ens finns misstanke till brott.
Är du vid dina sinnes fulla bruk borde även du se skillnaden.
//Malla
Jisses. Snacka om att inte se verkligheten....
Poliser och ambulanser är två vitt skilda saker som båda behövs i samhället. Man kan tro att du är korrupt själv eftersom du inte vill ha poliser som utreder brottslighet.
Skrivet 17 jun 2011 11:52 stackars djur (Ej registrerad)
uch va hemskt va, så går det till då..uch uch uch...all hemsk tjuvjakt..jag räddade själv en katt med halsband i sådan bur mitt i stan för ett tag sedan...blä...
Skrivet 17 jun 2011 12:55 Jorå så att (Ej registrerad)
Många bra förslag här tycker jag. (Utom Mallas då)
Skrivet 17 jun 2011 12:58 Rialabo (Ej registrerad)
Sven Nilsson är du jägare? Isåfall kanske det inte är så lämpligt att du handhar dessa frågor.Du låter onekligen ointresserad!!!!
Skrivet 17 jun 2011 13:11 Norrtälje (Ej registrerad)
Jag håller med om att ambulanser ska skickas ut till folk som behöver men det här handlar inte om det. Som Kurt skrev: "Och vad har polisen med ambulansverksamheten att göra?"
Skrivet 17 jun 2011 14:11 earnie (Ej registrerad)
Tänk att vissa här ens har ork, ens tid, att hata varg och väljer att tro på urtida okunskap och sagor skapade av dåtidens adel och prästerskap....obegripligt.
Håller med Lennart J 11:01.....dock tycks ju Malla ha god koll på vad som sker i buskarna....
Sen kan man ju hoppas för allas vidkommande att polis/åklagare tar detta på allvar. Tror nog dom har god koll på vilka som är tongivande i det illegala vargmotståndet.
Skrivet 17 jun 2011 14:46 Kjell S (Ej registrerad)
Ett desperat försök att smutskasta jägarkåren och markägarna med till största delen gamla och avskrivna anmälningar... Svagt av media att lyfta detta till någonting "EXTRA" i brist på mer konkreta nyheter!
Se vvv